Udstyret med spande, gik vi på opdagelse og indsamlede en masse våde blade, som vi tog med hjem. Med børnene placeret rundt omkring bordet, bredte jeg bladene ud, så alle kunne se og rører. Jeg havde lagt et forstørrelse glas, og straks var der intresse for at undersøge hvad det nu var for en, og hvad man kunne med denne. Der kom hurtig en bænkebidder frem, et barn blev meget forskrækket og viste stor utryghed, rejste sig op på stolen og ville ned i en fart. da det lille dyr kravlede hen mod sig. Barnet faldt til ro da jeg kom om og holdt om barnet, efter et lille stykke tid, kunne barnet holde til at se på bænkebideren ,når den kravler rundt på bordet, hvis jeg hele tiden er lige bag hende. Et andet barn reagere med begejstring og øjne der strålede, ivrigt forsøget barnet at samle bænkebideren op med pincetgreb. Et barn på 11 mdr greb ud efter de kolde og våde blade, følte på dem, undersøget hvordan de smager, mistede grebet på bladene, kiggede på fingerne og forsøgte at fjerne det snavs der nu var på hænderne. Sammen med de to store børn italesætte jeg de ting vi så og oplever, da det ene barn og eftermiddagen skulle hjem, bliver mor introduceret for spanden med blade, der nu er var sat uden for døren, jeg hører barnet fortælle mor at der er bænkebidder der nede.
Når jeg i forbindelse med en sådan aktivitet tænker de styrkede pædagogiske læreplaner kommer jeg omkring alle seks læreplanstemaer.
Når vi skal i tøjet skal børnene vente på tur, der styrker der alsidige personlig udvikling, Jeg får de store børn til at hjælpe med at finde fodtøj til de små, de lærer at tage hensyn og tilsidesætte egne behov og styrker derved den sociale udvikling. For at alt dette kan fungere så bruger jeg kommunikation tilrettet hver enkelts barns niveau. Kroppen, sanser og bevægelse er under hele aktiviteten i brug. Alle børn i børnegruppen, uanset alder bliver styrket i Temaet, Natur, udeliv og Science. Fra det lille barn der får fingerne i bladene og sanser, til de store der får italesat de elementer vi møder. Kulturen lærer de når jeg italesætter hvordan vi skal opføre os i naturen. Sammen med det barn der forstyrrede en solsort der var igang med at hive en orm op af jorden, fik jeg en snak om at vi kunne prøve at stå stille og kigge på fuglen så den ikke blev forstyrret og bange.
Jeg reflekterede efterfølgende på det barn der reagerede meget voldsomt på bænkebideren der gik på bordet. Piagets begreb om de medfødte evner til at danne skemaer, om de sanselige oplevelser, vi oplever helt fra spæd. I følge Piaget bygges skemaerne op, og de er under løbende ændringer og forandringer. I følge denne teori antager jeg at barnet endnu ikke har mange oplevelser med natur og små dyr, og derfor ingen forforståelse af hvad der kunne ske, hun blev utryg og havde brug for at jeg sad hos hende. Jeg vil forsøge at give barnet flere af disse oplevelser, hvor jeg nu er forberedt på reaktionen og kan give barnet den tryghed der skal til for at vove sig ud i noget ukendt.
https://www.uvm.dk/dagtilbud/paedagogiske-redskaber-og-rammer/den-styrkede-paedagogiske-laereplan
Edlev Lasse Thomas, (2019) Natur og miljø i pædagogisk arbejde 3. udgave Munksgaard
Hej Jette, kiggede lige forbi din blog. Sikke nogle fine beskrivelser afog overvejelser over arbejdet med de mindste i naturen ;-)
SvarSlet