mandag den 8. februar 2021

Aktivitet 4/4 hedder alle kogler grankogler?


AKTIVITET 4/4


"I følge kompetence målene for pædagoguddannelsen skal jeg som studerende 
    "skabe rammer for, lede og udvikle pædagogiske forløb med et naturvidenskabeligt udgangspunkt og     med fokus på børn, unge og voksnes naturoplevelser, naturforståelse med uderummet som                     læringsmiljø" ( Ejbye-Ernst 2015, side 182 )

Jeg skal tilrettelægge, formidle og og lede pædagogiske forløb med et natur videnskabeligt udgangspunkt.

Sammenhæng:
Målgruppen i dagplejegruppen er børn i alderen fra 10 mdr. til 3 år. Alle med en naturlig nysgerrighed på at bruge alle kroppens sanser.  Jeg bruger dagligt uderummet, og på bagrund af min evaluering af aktivitet 3, hvor de mindste børn blev afkølet, valgte jeg at planlægge en aktivitet hvor jeg trak naturen indendørs.

Mål:
Give børnene naturvidenskabelige kompetencer. 
Italesætte at der findes flere forskellige grankogler. 
Styrke børnene i at observere og ikke kun se.
Kommunikere med fagord, Fyrkogle, grankogle, lærkekogle og ellekogle.

Tegn: 
At børnene bemærker at der er flere slags kogler. At de gør opmærksom på at det er en fyrkogle eller grankogle.

Tiltag:
Finde og affotografere grankogle, fyrkogle, lærkekogle og ellekogler. 
Laminere foto af de fire elementer så de er samlet på en "banko" plade. 
Lave to ekstra sæt der kan bruges til vendespil. 
En kasse hvor de fysiske enmer kan lægges i med et klæde over. 




Aktivitet 4. Kogler.

Med bankopladen og de fire fysiske kogler liggende på bordet foran os, italesatte jeg det de biologiske korrekte navne på koglerne, ( Ejbye-Ernst 2015, side 188), Børnene fik lov at røre og undersøge ved de forskellige kogler, jeg spurgte hvordan de forskelige kogler var at rører ved, derved styrker jeg børnenes evner til at se forskelle og ligheder (Ejbye-Ernst 2015, side 184.) Jeg opfordrede børnene til at gentage navnene på de forskellige  kogler.



I fællesskab lagde vi de fire kogler ned i kurven og lagde et klæde over.

Børnene skulle nu efter tur stikke en hånd ind under klædet og gribe fat i en af koglerne som de derefter lagde frem på bordet. I det omgang barnet selv kunne sige hvad koglen hed, blev det igen italesat. Barnet skulle derefter placere koglen på bankoplades billede af samme kogle.








Som variation fremstillede jeg også et vende spil med de fire forskelige kogletyper.


I forbindelse med en konflikt, var der brug for et stemningsskifte. Jeg fandt flere kogler af de fire forskelige varianter frem, og lagde dem samlet på et bord i børnehøjde.


Jeg italesætte igen navnene på de forskellige kogler, hvorefter jeg lagde dem i hver deres sorteringskasse. Jeg hjalp det et årige barn med at lægge den fyr kogle hun havde hænderne ned i kassen med fyr kogler, hurtig fulgte de større børn trop og  startede sorterings leg, fordelte koglerne på bordet i de respektive kasser. 






EVALUERING:
En aktivitet der fangede interessen blandt de to børn der var med, da der kun var fire forskelige elementer, kunne børnene koncentrere sig om at blive færdig med at finde alle fire kogler i kurven og få dem "parret" ned på bankopladen. Vende spillet havde 8 brikker dette antal var overskuelig. Med fordel kunne spillet placeres på gulvet, da børnene muligvis lettere ville kunne nå de forskelige brikker.
I det tilfælde at aktiviteten skal bruges til ældre børn kunne aktiviteten /spillet udvikles med billeder af de forskellige træer der så skulle "parres" til de rigtige kogler. 
En udvikling af aktiviteten skete da jeg arrangerede sorteringslegen i haven. Jeg lod koglerne ligge blandt sandkassetingene og er spændt på om børnene selv kommer på andre aktiviteter med koglerne. Jeg vil afvente og se hvad det gør med koglerne. En anden aktivitet jeg vil sætte igang er at lave et "menneskeskelet" af koglerne.


Ejbye-Ernst, Niels & Stokholm Dorthe(2015) Natur og udeliv, Uderummet i pædagogisk praksis. Hans Reitzel

 


2 kommentarer:

  1. Fint forløb med et overskueligt indhold ift. din målgruppe. Gode koblinger til relevant teori :-) Det bliver spændende at se om børnene også vil kunne genkende kogler når I møder dem på ture efterfølgende. Er koglerne og spilbrikkerne tilgængelige for børnene efterfølgende - hvis ja, sætter børnene måske selv gang i lege hvor de bruger koglerne (overvej flere at hver slags) så de kan undersøge videre, danne mønstre og sortere (plastbakker til urtepotter har en god størrelse til at sortere i). Du vil få mulighed for at lytte om børnene benævner koglerne, altså om den nye viden er overførbar til andre (lege)situationer

    SvarSlet
  2. Hej Ida. God ide med en sorterings leg, jeg sætter strak igang

    SvarSlet

Biotop i forandringer