lørdag den 6. marts 2021

Hvad kan jeg bruge skygger til sammen med mine dagplejebørn.


På en solskinds dag i februar, gik jeg tur med mine dagplejebørn. På væggen vi gik langs med, kunne vi se hvordan solens stråler skinnede, og vores kroppe dannede skygger der bevægede sig. Jeg lavede forskellige bevægelser/figurere der som skygger kunne ses på væggen. De to ældste børn opfangede, at det var mine bevægelser der kunne ses på væggen, de deltog selv med at lave skygger af kroppen.

Efterfølgende har jeg reflekteret over det med de korte eller lange skygger og hvordan er det nu kl 12.00,  hvor der ikke rigtig fremkommer skygger af kroppen idet solen står højt på himlen gælder det kun til somme solhverv?

Jeg satte mig for at at lave et naturvidenskabelig projekt sammen med dagplejebørnene, med fokus på solen og dens skygge.

SMTTE

Sammmenhæng:  

Med smttemodellen som didaktiskværktøj vil jeg lede og udvikle et pædagogisk forløb med fokus på sol og skygge.  Projektets målgruppen er min dagplejegruppe bestående af 5 børn, i alderen 1 til 2,11år, der alle er godt bekendt med at være i uderummet, dels på gåture, hjemme i haven og nu siden valgfri modul i BIPTOPEN.

Mål:

At lave et solur, og gøre børnene bevidste om at solen flytter sig. Udvikle aktiviter sammen med børnene hvor vi leger med solens skygge.

Tegn:

  • At børnene efterfølgende gør opmærksom på når vi møder skygge
  • At de bliver opmærksom på selv at lave skygge med kroppen.
  • At børnene benytter soluret til at orientere sig om vi snart skal spise.

Tiltag:

  • Lave et solur på en papskiven, efterfølgende overføre linjerne til 
  • et transportabel solur, hvor de fire verdens hjørner er indtegnet.
  • Når solen står lidt højere på himlen, hen mod sommer, skal der laves et sol ur i haven, hvor der er indtegnet symboler for leg, frokost, middagshvil og eftermiddags frugt.
  • Sætte sortplastik for ruderne på en solskinsdag, lave et hul med en diameter på 10 cm,  så de kan se solstrålen flytter sig.
  • Tilegne mig viden solens placering på himlen vinter og sommer.

Evaluering:

Jeg har ikke endnu kunnet afprøve soluret helt med børnene, jeg er afhængig af solskins vejr og en dag hvor børnene er i stand til fordybelse. Årstiden gør at solen står lavt på himlen og derfor er den ikke så længe i min smalle have.  

Børnene har vist intresse når jeg har vist dem silhuetter af os på vejen. Jeg har vist hvordan jeg med hænderne kan lave profil og skygge på muren, og jeg har iagttaget at det ældstebarn en dag selv forsøgte at lave skygger.

Jeg har endnu ikke afprøvet at sætte sort plastik for ruderne, opnåede dog at optegne solfeltet en dag. desværre var der et barn der slettede alle spor.

Soluret i haven må vente til længere hen mod sommer.

    Fremstilling af solur.

Midt i februar,  skinnede solen fra en skyfri himmel, dog stod solen ikke så højt på himlen, at jeg kunne lave uret alle steder i haven, men på terrassen ramte solstrålerne kl 9,45, så jeg satte igang med at fremstille et solur.

Jeg brugte en pap tallerken, hvori jeg stak en blyant igennem i centrum, for hver time der gik markerede jeg hvor skyggen var. Jeg indstillede en alarm for hver time der gik, så jeg ikke missede et klokkeslet.




Jeg lavede en stor rund skive i en tynd MPF plade


 
  Linjerne fra papskiven, overførte jeg på den store skive i MPF panden

Nu afventer jeg en solskinsdag så jeg med et kompas kan få markeret nord, syd, øst og vest.


Aktiviteterne med sol og skygge.


Kl 9.00 tegnede jeg et omrids af hvor solen ramte på køkkengulvet, desværre blev stregerne slettet, og vi fik ikke mulighed for at se hvordan sol feltet flyttede sig.

Så da vi kom ud tegnede jeg kl. 9.30 op hvor skyggen ramte når barnet stod på det markerede felt.
Kl 10.00 tegnede vi igen et omrids af et barn der stor på det markerede felt

Kl 10.30 tegnede vi det blå omrids. Der er ikke billede af det.

Først kl 12.00 fik vi tid at lave det sidste omrids, der var nu gået en time siden sidst tegnede, og det ses tydeligt at der er gået længere tid mellem de to sidste omrids.



På gåturen stoppede jeg børnene op, for at vise dem hvordan deres kroppe danner skygger på gaden. Det var ikke alle børn der fangede at det var egne skygger de kunne se, jeg lavede nogle "sprællemænd", så de kunne fornemme hvordan mine bevægelser kunne ses i skyggerme.


Hjemvendt fra turen så jeg det ældste barn lave skygger med hånden på muren. Et eksempel på hvordan han flyttede sig fra akkommodation til assimilation læring. (Edlev, L.T.  2015, s 53-55)



Litteratur: Edlev, Lasse Thomas (2015) Natur og miljø i pædagogisk arbejde. Munksgaard

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Biotop i forandringer