fredag den 5. februar 2021

Biotop opgaven B aktivitet 3/4, Fodspor i sneen.


 





Sammenhæng:

I forbindelse med mit studie skal jeg lave en aktiviteten der har et naturfagligt indhold. Jeg har valgt at inddrage de fem børn der pt er i min dagplejegruppe. Børnene er i alderen 1 til 2,11 år, og der er et halvt års mellemrum mellem børnene, og de er derfor på forskellige udviklingstrin.

Jeg vil sammen med børnene gå på opdagelse efter dyrespor. Jeg vil italesætte de spor vi ser på vores færden rundt i BIOTOPEN

 

Mål:

Målet med turen er at give børnene bevidsthed omkring de spor dyrene efterlader sig i naturen. I forbindelse med formiddagsfrugt, italesætter jeg at vi skal se om vi kan finde spor efter dyr på vores gåtur. Børnene er bekendt med at gå tur i BIOTOPEN, de to store ved hvor vi skal hen når jeg siger at vi skal en tur på i kolonihaven. Jeg vil løbende tage billeder af det vi ser, og af børnene i situationer hvor der kigger efter spor, for senere at vise det til børnene, og bruge billederne som dokumentation på bloggen.

 

Tiltag:

Alle fem skal iklædes varmt tøj, de to mindste sidder i klapvognen.

Jeg skal huske at have kamera med, så jeg hurtig kan opfange situationerne der opstår.

Husk egne overtræksbukser, der giver mig mulighed for at komme helt ned i øjenhøjde med børnene, uden at få våde bukser.

 

Tegn:

Jeg italesætter de elementer vi ser undervejs og efter denne aktivitet vil jeg gerne opleve at børnene efterfølgende bliver opmærksom på dyrespor.

 

Evaluering:

Mens vi sad og spiste formiddagsfrugt, begyndte at sne udenfor, jeg tænkte, det kom som sendt fra himlen. Inden vi alle er kommet i tøjet, lå der et tyndt fint lag frost sne udenfor.  I BIOTOPEN var de forskellige gangstier endnu helt uden fodspor. Jeg standsede de to store drenge, italesatte den fine hvide sne der lå uberørt på stien, vi gik lidt frem og jeg bad dem vende sig, så de kunne se deres egne spor. Vi prøvede at lave aftryk med hænderne. Vi mødte en hundelufter, og jeg italesætte og viste børnene hvordan hunden havde lavet fodspor. Jeg så et par store råger der gik omkring på stien lidt længere fremme, jeg viste børnene de aftryk fuglene havde sat, og vi fulgte sporene et stykke hen af vejen, da sporerne stoppede spurgte jeg, hvad de troede der var sket?, Jeg fik i sidste øjeblik omformuleret mit spørgsmål fra  ”jeg tror fuglen er fløjet, for her stopper sporet”, til  ” hvorfor mon sporerne stopper her?, hvor tror I fuglen er blevet af?”  Med mit åbne spørgsmål gav jeg børnene mulighed for selv at udtrykke hvad de troede der var sket. Havde jeg kun haft de mindste børn havde jeg ikke på samme måde tænkt, at mit spørgsmål kunne åbne op for dialog, da havde jeg udelukkende italesat elementerne på deres niveau(Stokholm & Ejbye-Ernst, 2015 side 187).

Turen tog 1,5 time, og efterfølgende har jeg været inde at se hvor meget det blæste den dag, 9 m/s og temperaturen var på 0 grader giver det en Windchill på -13 grader(Stokholm & Ejbye-Ernst, 2015,) side 171)

Så det var fuldt ud berettiget at de to yngste i klapvognen var noget utilfreds, da de på et tidspunkt fik vinden lige ind i ansigtet. I situationen vendte jeg klapvognen om og trak afsted med den, hvilket hjalp lidt på humøret, det blev dog ikke blev helt godt før vi igen var hjemme i læ for blæsten.

Den efterfølgende dag, gik vi en kort tur til en nærliggende legeplads, viser et af de store børn mig de fuglespor der er afsat i sneen på bordet.

 

 

Stokholm, D., & Ejbye-Ernst, N. (2015). Natur og udeliv: Uderummet i pædagogisk praksis (D. T. Gravesen, Red.; 1. udgave). Systime profession.

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Biotop i forandringer